Година спілкування гендерної рівності
Мета: активізація інтересу до гендерної тематики, формування правильного
розуміння сутності моральних норм та настанов у сфері взаємин статей та потреби
керуватися ними в усіх видах діяльності.
Матеріали: плакат «Стать — це…», «Гендер —
це…», маркери, фарба гуаш, розведена у блюдцях; два ватмани з написом «Ми маємо
рівні права й можливості!», вологі та сухі серветки за кількістю дітей, блюдця
для серветок.
Перебіг
уроку
1
Вступне слово психолога (5 хв)
Психолог. Добрий день! Сьогодні ми проведемо
нашу зустріч у формі уроку.
У сучасному світі для позначення статі людини
використовується два слова: стать (англ. seх) і гендер (англ. gender).
Стать є першою ознакою, з якою людина входить
у світ. Відповідаючи на питання: «Хто ти?», люди найперше вказують свою статеву
належність, а вже потім подають іншу інформацію. Стать визначає чимало
особистісних характеристик, найголовніша серед яких — відчуття подібності до
інших людей тотожної статі.
Під словом «стать» мається на увазі набір
анатомічно-біологічних характеристик. Стать визначає, чи є хтось чоловіком або
жінкою згідно з біологічними ознаками. Стать визначається будовою генів,
статевих органів, а також деякими особливостями рис обличчя, статури, тембру
голосу. Ознаки статі є незмінними.
Поняття «гендер» стає сьогодні одним з базових
понять у багатьох сферах. Воно відбиває відмінності в ролях, поведінці,
ментальних характеристиках чоловіка і жінки, а також узагальнює наявні в
буденній свідомості визначення понять «чоловік» і «жінка». Гендер розуміють як
організовану модель соціальних відносин між жінками і чоловіками, яка
характеризує не тільки їхнє спілкування в сім’ї, а й визначає їхні соціальні
відносини в основних державних інститутах. Гендер доволі об’єктивно відображає
культурний розвиток суспільства, а сім’я та суспільство завдяки соціалізації
перетворюють індивіда як біологічну істоту на істоту суспільну.
Гендер (статева роль) визначає, чи є хтось
мужнім або жіночним у своїй поведінці, одязі, професії. Те, як слід поводитися
чоловікам і жінкам, у що вдягатися і чим займатися, визначається суспільством,
панівною релігією, звичаями і традиціями. Гендерні ролі можуть змінюватися.
Так, у Стародавньому Єгипті жінки займалися сімейним бізнесом, а чоловіки —
хатнім господарством. Під впливом мусульманської релігії гендерні ролі
змінилися — жінки стали безправними домогосподарками. У сучасному Єгипті жінки
ведуть боротьбу за свої права, і гендерні ролі знову поступово змінюються.
Таким чином, гендер — це набір соціальних
ролей. Це «костюм», «маска», в яких чоловік та жінка виконують свої соціальні
ролі.
Стать і гендер є гранями, аспектами людської
особистості, а не абсолютно самостійними речами. Через це вони є
взаємопов’язаними і взаємодоповнювальними.
Отже, тема нашого уроку «Ми маємо рівні права
й можливості!»
2
Мозковий штурм (10 хв)
Мета: визначити уявлення учасників тренінгу
про поняття «стать», та «гендер».
Обладнання: плакат «Стать — це», «Гендер —
це», маркери.
Психолог. Будь-ласка, подумайте і назвіть, що
є ознаками статі, а що — гендеру. (Психолог фіксує відповіді учасників на
дошці, після чого аналізує їх.)
3
Вправа «Колона» (5 хв)
Учні стають у колону один за одним, психолог
говорить твердження, яке стосується понять «стать» або «гендер» (якщо «стать» —
діти стоять на місці, якщо «гендер» — роблять крок праворуч).
СТАТЬ ГЕНДЕР
1. Хлопчики переважно жвавіші за дівчаток
2.
Дівчатка люблять бавитися ляльками, а хлопчики — машинками.
3.
Жінки можуть народжувати дітей, а чоловіки — ні.
4.
Жінки можуть годувати немовлят грудним молоком, а чоловіки — ні.
5. У
хлопців-підлітків «ламається» голос, а у дівчат — ні.
Узагальнення ведучого.
4
Міні-проект «Ми маємо рівні права й можливості!» (20 хв)
Мета: привернути увагу учнів до того, що як до
чоловіка, так і до жінки потрібно ставитись з однаковою повагою, а розподіл
обов’язків між ними щодо праці та виховання дітей та іншого є умовним і рівним.
Матеріали: фарба гуаш, розведена у блюдцях,
два ватмани з написом «Ми маємо рівні права й можливості!», вологі та сухі
серветки за кількістю дітей, блюдця для серветок.
Психолог об’єднує учнів у дві групи.
Завдання: кожна група протягом 15 хвилин
створює малюнковий проект «Ми маємо рівні права й можливості!»
Потім у кожній групі обирають спікера, який
презентує проект протягом 2 хвилин.
Узагальнення ведучого.
5
Підсумок заняття (5 хв)
Обговорення
· Що
нового, цікавого ви дізналися на занятті?
· Чи
допоможуть отримані на сьогоднішньому занятті знання в подальшому житті?
Психолог. Дякую за активну, ефективну роботу.
До побачення!
Виховна година-тренінг «Рівні права – рівні
можливості»
Мета: формування поняття такої важливої соціальної
категорії як "ґендер"; виховання засад ґендерної рівності та поваги
до прав і свобод кожної статі.
Ключові поняття:
Ґендер - окреслений набір характеристик у
соціокультурному аспекті, що визначають соціальну поведінку жінок і чоловіків
та стосунки між ними.
Ґендерна рівність – це рівні права та
можливості жінок і чоловіків у суспільстві.
Ґендерна поведінка – дії людини, зумовлені її
чи його належністю до певної статі (манери, одяг, зачіска тощо).
1. План:
1.
Оголошення теми та мети тренінгу. Прийняття принципів роботи групи
2.
Вправа «Ромашка»
3.
Гра-руханка «Хто я?»
4.
Інформаційне повідомлення «Стать і ґендер (базові поняття)»
5.
Рефлексія «Кейс»
Вступне слово ведучого. Ми всі дедалі частіше
чуємо і використовуємо слово "ґендер". Часто думають, що це поняття,
яке торкається виключно захисту прав жінок. Проте це не так. В нашій країні
прийнято Закон про рівні права та можливості жінок і чоловіків.
Отже
ґендер – це те, що стосується нас всіх, бо всі ми є людьми, і, як все живе в
природі, поділяємося на дві статі. Чим же ґендер відрізняється від статі? Чому
вважається, що поняття "ґендер" є ключовим у поступі будь-якої країни
до демократії і щасливого, заможного життя? Саме над цим ми будемо роздумувати
і саме це будемо аналізувати сьогодні.
Отже,
темою нашого заняття буде: "Ґендер – це цікаво !"
2.
Вправа «Ромашка».
Мета: формування навичок самопізнання.
Кожному учаснику пропонується намалювати на
аркуші паперу велику ромашку, в середині якої необхідно написати своє ім’я. На
пелюстках слід написати слова, що показують найсуттєвіші суспільні ролі,
позиції. Назви соціальної культурної групи, до якої кожна особа себе відносить
(наприклад: учениця, українець, киянка, християнка, дівчина, хлопець тощо).
Присутні презентують себе.
Обговорення:
Ø Які визначення зустрічалися найчастіше?
Ø Які ролі виявилися поодинокими?
Ø Чи говорять наші квіти про те, що нас
об’єднує?
3.
Гра-руханка «Хто я».
Мета: усвідомлення присутніми, що різниця між людьми як особистостями
більша, ніж просто різниця між статями.
Присутні стають в коло і виконують завдання:
необхідно визначитися і вибрати з трьох позицій ту, яка чомусь найближча. Для
цього необхідно ототожнити себе із запропонованим словом, а потім зобразити
його:
Ø Ви: вітер, гора чи сонце?
Ø Ви: поїзд, авто чи кінь?
Ø Ви: урок, перерва чи канікули?
Ø Ви: табличка з написом «Вхід заборонено»,
«Відкрито для відвідування» чи будь-ласка, хвилину зачекайте?»
Ø Ви: хлопець, дівчина чи взагалі, людина?
Обговорення:
· Чи були спільні позиції в
учасників?
· Від чого залежали
відповіді?
· Що ви можете сказати про
останню позицію?
Підсумок: різниця між людьми набагато
суттєвіша, ніж різниця між статями.
4.
Міні-лекція «Стать і ґендер (базові поняття)»
У дитинстві до дітей по-різному відносяться,
залежно від того чи це дівчинка чи хлопчик. Згадаємо, що ми кажемо хлопчикові:
"Дай здачі, ти ж хлопчик" (тим самим закладаємо агресивну поведінку),
"Не плач, ти ж не дівчинка" (вчимо стримувати емоції). Дівчинці:
"Будь охайною, ти ж дівчинка" (хоча братик, який стоїть поряд із
сестричкою, зауваження не отримує).
Саме так закладаються різні стандарти поведінки, поступово формуючи
гендерні стереотипні ролі чоловіка і жінки, які у суспільстві вважають
вродженими, властивими лише чоловіку чи жінці. Наприклад, чоловік: мужній,
агресивний, розумний, відважний; жінка: м’яка, емоційна, покірна, слабка.
Проте, індивідуальні відмінності між людьми набагато більша, ніж між
статтями. Від народження ми успадкували лише стать та статеву відмінність.
Отже, стать – винятково анатомо-біологічні
особливості людей, на основі яких люди визначаються як чоловіки або жінки.
(Різниця: чоловіки не можуть народжувати дитину і годувати груддю, хоча вони –
зачинають).
Жінки і чоловіки, як представники біологічного
виду «Homo sapiens» розрізняються за статтю. У цьому разі слова «чоловік» і
«жінка» асоціюються з такими ознаками, як відмінності репродуктивних функцій,
будова тіла, анатомічні та фізіологічні особливості. Для того, щоб вирізняти
їхні суто біологічні ознаки, використовується поняття біологічна стать. Але
діти усвідомлюють не тільки свою біологічну стать. Спілкуючись одне з одним,
спочатку через ігри та іграшки, пізніше у виборі занять, у розподілі домашніх обов’язків, вони починають
набувати свого власного соціального досвіду. І, виявляється, що у дівчаток і у
хлопчиків він різний: дівчатка частіше починають гратися з ляльками, а хлопчики
– з машинками, в загальних іграх дівчата частіше бувають медсестрами,
вчительками, мамами, а хлопчики – командирами, капітанами, льотчиками.
Чому це відбувається? Тому, що від самого
народження дівчаткам і хлопчикам пропонують певні (але різні) правила
поведінки, форми вияву відчуттів, і оточення суворо стежить за тим, щоб вони
беззаперечно виконувалися. Наприклад, коли від образи або болю плаче дівчинка,
до неї ставляться із співчуттям і розумінням. Але, коли рюмсає хлопчик, то йому
говорять: «Будь чоловіком! Терпи! Чоловіки не плачуть». Якщо хлопчик поводиться
грубо, на це доволі часто не зважають, навпаки, можуть і похвалити: «Справжній
чоловік!» Але якщо так поводиться дівчинка, їй тут же зауважать: «Ти ж
дівчинка!» У класі може викликати здивування хлопчик, який любить шити або
готувати, або дівчинка, яка піднімає штангу або займається армреслінгом. Все це говорить про те, що у суспільстві
сформувалася різна оцінка занять дівчаток і хлопчиків, їх доброї й поганої
поведінки. Ці соціальні настанови, культурні канони і є проявами гендеру (від
англійської – gender, що означає рід).
Гендер – окреслений набір характеристик у
соціокультурному аспекті, що визначають соціальну поведінку жінок і чоловіків.
(визначено в Канадській Хартії прав і свобод).
Гендер - це організована модель соціальних
відносин між жінками і чоловіками, яка не тільки характеризує їх спілкування і
взаємодію в сім'ї, а і визначає їх соціальні відносини в основних інституціях
суспільства.
Від самого народження дитина формується не
тільки як біологічний індивід, але одночасно і як соціальна особа. Одним із
проявів соціалізації особи дівчаток і хлопчиків є їх гендерна соціалізація.
Тому гендер називають ще «соціальною статтю».
Гендер стосується не тільки чоловіків і жінок,
але й відносин між ними.
Ще 100 років тому вченні дискутували, чи
можуть жінки вчити математику, і дійшли висновку, що ні - вища освіта «заважала
народжувати». На сьогодні в Україні більшість з вищою освітою – жінки, вони
займаються політикою, бізнесом.
Французька філософиня Сімона де Бовуар
говорила: "Жінками не народжуються, жінками стають".
Отже, факти:
1. Швейцарські вчені провели експеримент. В
одному з великих супермаркетів вони встановили дзеркало, в яке було вмонтовано
приховану відеокамеру. Камера зафіксувала, що протягом дня уважно роздивилися
себе у дзеркалі 428 жінок і... 735 чоловіків!
2. У нашій країні середній річний прибуток
чоловіків на третину вищий за прибуток жінок, тобто чоловіки працюють на більш
високооплачуваних робочих місцях.
3. Як правило, коли в родині народжується
дитина, у декретну відпустку іде мати. А відповідно до законодавства України
чоловіки також мають право на декретну відпустку. Факти свідчать, що сьогодні в
Україні цим правом скористалися вже 3% чоловічого населення країни.
4. У сучасному світі стрімко зростає кількість
жінок, які сідають за кермо автомобіля. Якщо 35 років тому в Україні лише 6%
жінок мали права водія, то на сьогодні ця цифра збільшилася майже в п'ять
разів.
І взагалі, є жінки, які набагато вправніше,
ніж чоловіки, керують автомобілем. До речі, в аварійні ситуації на дорозі
частіше потрапляють водії-чоловіки, тому що жінки керують автомобілем
обережніше. Але статистика свідчить, що серед професійних водіїв представниць
прекрасної статі лише 2%.
До речі, про чоловічі і жіночі професії. Саме
на прикладі професійної діяльності можна легко помітити, як стираються ґендерні
відмінності. Сьогодні багато жінок у бізнесі, політиці, а серед чоловіків
багато перукарів, візажистів.
Факти:
1. Відомо, що шеф-кухарями ресторанів
найчастіше працюють чоловіки, а в сім'ї готує, як правило, жінка.
2. Суто чоловічою є професія шахтаря. І
насправді, у світі немає жодної жінки, яка б працювала в забої. Педагог, до
речі, також чоловіча професія. Видатні педагоги – переважно чоловіки. Однак на
сьогодні у школах нашої області працює лише 6% вчителів-чоловіків, а серед
вихователів дитячих садків немає жодного чоловіка.
Гендерні ролі - розподіл праці залежно від
статті (професії "чоловічі" і "жіночі"). Домінує негативна
суспільна думка, коли чоловік хоче присвятити себе сім’ї, дітям, в той же час
як жінка – роботі.
Коли йдеться про гендер, то це не обмеження
прав чоловіків, а створення можливості для самореалізації і жінки і чоловіка.
Біологічний фактор не повинен визначати долю чоловіка та жінки в Україні.
5. Рефлексія «Кейс»
Учасники аналізують роботу тренінгу, та визначають, які знання вони
«покладуть до свого кейсу» (називають, що зможуть використати практично у
своєму житті).
Немає коментарів:
Дописати коментар